Asigurarea drepturilor persoanelor strămutate, inclusiv a copiilor refugiați, precum și angajamentul asumat de către autorități în vederea oferirii protecției persoanelor aflate în situații de criză au fost subiecte abordate pe larg în cadrul conferinței internaționale „Protejarea drepturilor omului ale persoanelor strămutate: provocări actuale și pașii următori” care s-a desfășurat la Chișinău pe 5 și 6 noiembrie sub auspiciul Oficiului Consiliului Europei în Republica Moldova.
O temă aparte a discuțiilor a vizat rezultatele proiectului „Consolidarea protecției drepturilor omului ale refugiaților și migranților din Republica Moldova”, implementat de Consiliul Europei în Republica Moldova în comun cu autoritățile publice din țară, în contextul situației refugiaților din Ucraina. În acest sens, Ministerul Educației și Cercetării a contribuit esențial la încadrarea copiilor refugiați din Ucraina în instituțiile de învățământ din țară, unde au fost deschise clase cu predare în limba ucraineană și puse la dispoziție manuale din Ucraina. De asemenea, au fost organizate ore de limba română pentru persoanele refugiate, inclusiv copii, pentru o mai bună adaptare în societatea noastră.
„Ministerul Educației și Cercetării continuă să depună eforturi susținute pentru a asigura integrarea copiilor refugiați din Ucraina în sistemul de învățământ al Republicii Moldova. În colaborare cu partenerii internaționali și locali, ministerul facilitează accesul la educație pentru acești copii, oferindu-le un mediu stabil și incluziv. Ne concentrăm pe asigurarea accesului la educație, servicii sociale și sănătate, astfel încât integrarea să fie nu doar posibilă, ci și durabilă”, a spus Adriana Cazacu, secretar de stat al MEC în debutul conferinței.
Datorită eforturilor comune, până la această etapă MEC a reușit integrarea în instituții de educație timpurie a 753 de copii refugiați din Ucraina, iar în școli au fost înscriși 2320 copii, dintre care 177 învață în limba română. Peste 200 de studenți proveniți din țara vecină învață în universități, iar 20 de cadre didactice s-au încadrat în câmpul muncii. În acest an de studiu, 237 de elevi vor absolvi clasa a IV-a, clasa a IX-a și clasa a XII-a, pentru care sunt organizate ore de limba română, examenul la limba română fiind obligatoriu la absolvirea tuturor ciclurilor.
Un rezultat al proiectului este și acordarea asistenței psihologice pentru persoanele refugiate. În acest sens, au fost formați 12 formatori naționali din cadrul Centrului Republican de Asistență Psihopedagogică, iar alți 90 de formatori din toate zonele Republicii Moldova au beneficiat de formare psihopedagogică.
În cadrul proiectului a fost elaborat „Jurnalul de reziliență pentru adolescenți”, în română, ucraineană, engleză și rusă), conceput pentru a consolida reziliența copiilor care trec prin diferite situații de viață stresante și dificile.
La conferință au participat reprezentanți ai instituțiilor de stat din Republica Moldova și din alte state membre ale Consiliului Europei, misiuni diplomatice, organizații internaționale, activiști ai societății civile și experți care lucrează în domeniu. Evenimentul a constituit un prilej de a discuta despre posibilitățile de cooperare în vederea consolidării asistenței și protecției oferite persoanelor refugiate.