Ministerul Educației și Cercetării

Guvernul Republicii Moldova
A A A
Dezvoltarea educației preșcolare, discutată de ministrul Dan Perciun cu un grup de directori de grădinițe
25/07/2023 - 18:55

Asigurarea grădinițelor cu cadre didactice și personal auxiliar, dar și eficientizarea mecanismelor de finanțare a instituțiilor de educație timpurie au fost discutate în cadrul întrevederii ministrului Educației și Cercetării Dan Perciun cu un grup de manageri ai instituțiilor din diferite raioane ale țării. 

 

Directorii de grădinițe au vorbit despre necesitatea adoptării unor noi state de personal, care să facă posibilă angajarea specialiștilor de care au nevoie instituțiile pentru a asigura îngrijire și dezvoltare adecvată pentru toți copiii - psiholog, logoped etc. Participanții au abordat și problema incluziunii în educația timpurie a copiilor cu cerințe educaționale speciale (CES). În context, a fost accentuată necesitatea implementării mecanismelor de suport pentru instituțiile care implementează practicile incluzive. 

 

În contextul finanțării instituțiilor de educație preșcolară, mai mulți participanți au menționat că unele grădinițe sunt suficient de pregătite ca să își gestioneze bugetele în mod autonom. 

 

Un alt subiect s-a referit la Planul-cadru pentru  învățământul preșcolar, document care se află la etapa de aprobare. Acesta reglementează toate tipurile de activități și este obligatoriu pentru toate instituțiile care oferă servicii de educaţie şi îngrijire timpurie. 

 

„Toți copiii trebuie să aibă acces la educație de calitate și condiții optime de creștere și dezvoltare. Este foarte important să avem cadre bune în sistem, de asta ne concentrăm eforturile pe atragerea tinerilor specialiști, dar și pe măsuri de menținere a celor care deja activează în creșe și grădinițe”, a menționat Dan Perciun.

 

Participanții la ședință au abordat și necesitatea implementării educației parentale, inclusiv organizarea unor formări pentru părinți atât pentru cei din mediul urban, cât și pentru cei din mediul rural. În același timp, s-a vorbit despre necesitatea formărilor profesionale pentru educatori, astfel ca aceștia să poată transmite în mod eficient părinților mesajele privind îngrijirea și educarea copiilor. 

 

Tot astăzi, Dan Perciun a vizitat Grădinița-creșă nr. 199 din Chișinău, unde a avut o discuție cu angajații. Grădinița este singura instituție de acest fel din municipiu, aflată la autogestiune financiară. Directoarea Viorica Pelivan a menționat că bugetul de care dispune este suficient pentru a întreține și dezvolta instituția, care numără 28 de grupe, cu un total de circa 700 de copii. Cu banii din buget sunt acoperite toate cheltuielile legate de reparații, dotări, iar toate achizițiile sunt acoperite exclusiv din resursele alocate de stat, pe care administrația le gestionează în mod independent. 

 

La rândul lor, angajații au abordat o serie de probleme ce țin de garanțiile sociale, inclusiv regimul de muncă, salariile din sistem, dar și necesitatea organizării unor formări pentru educatori și cadrele manageriale. 

 

În Republica Moldova există 1462 de instituții de educație timpurie, cu un număr total de peste 133 de mii de copii. 

 

petitii