Ministerul Educației și Cercetării

Guvernul Republicii Moldova
A A A
Acces, calitate, relevanță în educație – competențe pentru prezent și viitor
26/08/2016 - 15:43

Insuficiența cadrelor didactice, în special în învăţământul preşcolar, numărul mare de copii rămaşi fără supraveghere părintească, implementarea formulei de finanțare per elev, lipsa cadrului normativ și a infrastructurii pentru dezvoltarea serviciilor de creșă – acestea și alte probleme au fost abordate astăzi, 26 august 2016, la Chișinău, în cadrul Conferinței pedagogice municipale ”Acces, calitate, relevanță în educație – competențe pentru prezent și viitor”. La eveniment au participat cadre didactice și manageriale din învățământul general, factori de decizie, reprezentanți ai autorităților publice locale, lideri sindicali.

 

Prezentă la lucrările conferinței, doamna ministru Corina Fusu a efectuat o succintă incursiune retrospectivă a acțiunilor întreprinse de Ministerul Educației și structurile de suport în anul de studii 2015-2016, menționând totodată care sunt prioritățile pentru următoarea perioadă și ce își propune Ministerul Educației în vederea modernizării învățământului, sporirii accesului la educație de calitate, ridicării prestigiului profesiei de pedagog.  La finalul discursului, Corina Fusu i-a felicitat cu ocazia începerii noului an școlar pe participanții la reuniune, adresându-le un apel: ”Toți copiii au dreptul la educație și, prin urmare, trebuie să aibă acces la carte în egală măsură. Fiecare dintre noi, la nivelul său, trebuie să asigure condiţiile necesare pentru desfăşurarea eficientă a procesului educaţional, punând accentul pe dezvoltarea capitalului uman ca resursă pentru atingerea unei stabilități în societate și a unui viitor mai bun. Vă îndemn să orientați elevii spre exprimarea totală a creativității lor. De asemenea, fac apel şi la sentimentul de responsabilitate al părinților ca să participe activ la educarea și formarea copiilor lor de-a lungul întregului an școlar, cooperând cu administrația instituției de învățământ și asigurându-le astfel elevilor o mai bună încadrare în școală. Numai împreună putem traduce în fapte concrete tema ce ne preocupă astăzi: Acces, relevanță, calitate în educație”.

 

Rezultatele municipale ale anului de studii 2015-2016 au fost prezentate de Tatiana Nagnibeda-Tverdohleb, conducător al Direcției generale educație, tineret și sport a Consiliului municipal Chișinău. Ulterior au urmat discuții panel și totalurile celor 13  ateliere specializate care au precedat lucrările conferinței. Printre cele mai frecvente probleme semnalate de către managerii instituțiilor de învățământ și cadrele didactice din municipiul Chișinău sunt : salariile mici, în special în învăţământul preşcolar, numărul insuficient de locuri în grădinițe, numărul mare de copii rămaşi fără supraveghere părintească, trecerea instituțiilor de învățământ general din mun. Chișinău la formula de finanțare per elev.

 

La sfârșitul reuniunii a fost făcută publică Rezoluția finală a  Conferinței pedagogice municipale ”Acces, relevanţă, calitate în educaţie – competenţe pentru prezent şi viitor”, care stabilește pentru anul de studii 2016-2017 următoarele obiective:  acoperirea locurilor vacante, optimizarea rețelei școlare, dezvoltarea bazei tehnico-materiale și didactice, valorificarea edificiilor școlilor, introducerea sistemului online de înscriere la școală, proiectarea instituțiilor de învățământ în cartierele noi etc.

 

 

Reamintim că, în perioada 19-26 august, în toate raioanele țării au avut loc tradiționalele conferințe pedagogice anuale. La fiecare dintre ele au luat parte reprezentanți ai Ministerului Educației, toate propunerile, sesizările și sugestiile fiind documentate. Acestea vor fi sintetizate într-un act comun, în baza căruia va fi elaborat un plan de acțiuni.

petitii