Ministerul Educației și Cercetării

Guvernul Republicii Moldova
A A A
Elevi din Republica Moldova codași la citit, matematică și știință, conform studiului PISA 2009+
14/12/2012 - 15:17

Elevii din Republica Moldova au obținut rezultate slabe la testul internațional PISA 2009+, care a evaluat în ce măsură au obţinut aceștia, la încheierea învăţămîntului obligatoriu, capacităţi în domeniile lectură/citire, matematică şi ştiinţă.

În Republica Moldova la testare au participat 5194 de elevi din 188 de instituţii de învăţămînt preuniversitar, selectate atît din mediul rural, cît şi din cel urban, instituţii cu statut diferit, cu limba de instruire română şi rusă.

Conform rezultatelor evaluării, la domeniul de bază lectură/ citire, în PISA 2009, Republica Moldova s-a situat pe poziţia 65 din 74 de ţări participante, anticipată de Kazahstan, Argentina, Indonezia şi urmată de Albania, Georgia, Azerbaidjan. În acest domeniu, primele trei poziţii sînt împărţite de China, Coreea şi Finlanda. Elevii din Republica Moldova au atins un scor mediu la lectură de 388 de puncte. Acest nivel este sub media atinsă în toate ţările OECD (493 de puncte) şi egal cu scorul mediu estimat pentru Albania, Argentina şi Kazahstan.

Evaluarea arată că, la domeniul matematică, în PISA 2009, Republica Moldova s-a situat pe poziţia 59 din 74 de ţări participante, anticipată de Kazahstan, Montenegro, Mexic şi urmată de Argentina, Brazilia, Columbia, Georgia. Elevii din Republica Moldova au atins un scor mediu la matematică de 397 de puncte. Acest nivel este sub media atinsă în toate ţările OECD (496 de puncte) şi egal cu scorul mediu estimat pentru Kazahstan, Montenegro şi Argentina.

În domeniul ştiinţe, în PISA 2009, Republica Moldova s-a situat pe poziţia 57 din 74 de ţări participante, anticipată de Malaiezia, Mexic şi urmată de Brazilia, Columbia, Montenegro. Elevii din Republica Moldova au atins un scor mediu la ştiinţe de 413 puncte. Acest nivel este sub media atinsă în toate ţările OECD (501 puncte).

Rezultatele studiului demonstrează necesitatea reformei lansate de Ministerul Educaţiei la treapta preuniversitară prin reorganizarea şcolilor, crearea şcolilor de circumscripţie, dotarea acestora cu laboratoare şi echipament modern.


                                                                                                                     xxx

PISA se realizează în ţările participante la fiecare 3 ani. Fiecare etapă a proiectului PISA se concentrează asupra unui domeniu de rezultate, oferind în acelaşi timp informaţie de bază despre tendinţele celorlalte două domenii. PISA 2009 a fost a patra etapă. Aceasta s-a focusat asupra lecturii. Prin realizarea testelor PISA se identifică nivelul de pregătire al elevilor pentru încadrarea în viaţa activă, pentru a fi membri de succes al societăţii.

Ţările/economiile participante în PISA 2009+ sînt: Costa Rica, Georgia, India (Himachal Pradesh şi Tamil Nadu), Malaiezia, Malta, Mauritius, Venezuela (Miranda), Republica Moldova, Emiratele Arabe Unite. În testarea PISA 2009+ au fost implicaţi peste 46 000 elevi din aceste 10 ţări/economii, reprezentînd un total de aproximativ 1 377 000 de elevi cu vîrsta de 15 ani.

Pentru a autoevalua și compara rezultatele elevilor noștri cu cele ale semenilor lor din alte țări, Republica Moldova a semnat acordul de participare la Proiectul de evaluare internațională PISA, care este un studiu comparativ al cunoștințelor și competențelor elevilor de 15 ani în domeniile: lectura, matematica și științe.

petitii