Ministerul Educației și Cercetării

Guvernul Republicii Moldova
A A A
Ministrul educației Corina Fusu a avut o întrevedere cu Înaltul Comisar OSCE pentru minorități naționale Astrid Thors
23/05/2016 - 16:41

Astăzi, 23 mai 2016, ministrul educației Corina Fusu a avut o întrevedere cu Înaltul Comisar OSCE pentru minorități naționale Astrid Thors, aflată  într-o vizită de lucru în Republica Moldova.

În cadrul discuției au fost abordate subiecte de actualitate de pe agenda de dialog a autorităților moldovenești cu oficiul HCNM, între care strategia dedicată minorităților naționale, instruirea lingvistică a minorităților naționale, predarea limbii române în școlile alolingve, precum și situația școlilor cu predare în baza grafiei latine din regiunea transnistreană.

În context, Corina Fusu a menționat că, în conformitate cu legislația în vigoare, Ministerul Educației asigură dreptul de a alege limba de instruire la toate nivelele și treptele de învățământ: ”Dreptul cetățenilor la instruire în limba maternă se asigură prin crearea numărului necesar de instituții de învățământ, clase, grupe, precum și a condițiilor de funcționare a acestora.

Ministerul Educației elaborează planuri de studii cu limba de predare maternă şi de stat, în acest sens fiind create formate 3 modele de învățare a limbilor minorităților naționale. Una din realitățile școlii de astăzi, în care învață copiii minorităților naționale, constă în necesitatea de a studia 4 limbi: de stat, rusă, maternă şi una din limbile internaționale. Realizarea acestui obiectiv este posibilă prin introducerea educației multiculturale și poli-lingvistice”.

Totodată, doamna ministru a precizat că, începând cu anul de studii 2002/2003, în instituțiile alolingve, la treapta primară și gimnazială, se studiază cursul „Istoria, tradițiile și cultura poporului (rus, ucrainean, găgăuz, bulgar)”, iar îmbunătățirea condițiilor pentru formarea și dezvoltarea competenței de comunicare în limba română a elevilor din instituțiile cu instruire în limba rusă/limbile minorităților naționale se va realiza prin Planul național pentru îmbunătățirea calității învățării  limbii române de către elevii alolingvi, preconizat pentru anii 2016-2020.

La rândul ei, Astrid Thors și-a exprimat disponibilitatea  de a susține  împreună cu oficiul HCNM implementarea și extinderea  programelor pentru îmbunătățirea calității învățării limbii române de către alolingvi  inclusiv, prin  instruirea profesorilor implicați în acest proiect.

Totodată, Înaltul Comisar OSCE a propus ca la etapa elaborării curriculumului să fie consultați și reprezentanții minoritățile naționale.

În anul de studii 2015-2016, rețeaua instituțiilor de învățământ preuniversitare din republică include: 1347 de instituții (şcoli primare, gimnazii,  licee) și  365993 de elevi, dintre care 259 de instituții cu predare în limba rusă (74223 de elevi) iar 81 mixte..

petitii