Ministerul Educației și Cercetării

Guvernul Republicii Moldova
A A A

Proiectul „Reforma Învățământului în Moldova”

Proiectul „Reforma Învățământului în Moldova” (PRIM) este un împrumut investițional specific, finanțat de Banca Mondială, care este implementat în perioada aprilie 2013 – decembrie 2022. Costul total al proiectului inițial este de 26.1 mln. XDR (echivalentul a 40 mln. USD la momentul aprobării de către Consiliul Băncii) + Finanțarea Adițională în sumă de 7,1 milioane Drepturi Speciale de Tragere (echivalentul a 10 milioane USD).

 

Obiectivul Proiectului 

PRIM sprijină Programul de Reformă al Guvernului Republicii Moldova prin finanțarea activităților care vor consolida calitatea educației şi vor duce spre un sector al educației mai eficient. Prin intermediul acestui Proiect, Banca Mondială va acorda suport Guvernului Republicii Moldova în implementarea reformelor necesare, care includ inițiative pentru:

•Îmbunătățirea condițiilor de învățare în școlile vizate;

•Consolidarea sistemelor de monitorizare în educație;

•Promovarea reformelor eficiente în sectorul educației.

 

Beneficiarii proiectului:

 

•elevii actuali şi viitori ai Republicii Moldova: vor beneficia de o calitate mai bună a instruirii, oferită de un sector al educaţiei mai eficient;

•cadrele didactice: va fi instituit un sistem actualizat de formare a personalului, va fi readus prestigiul profesiei de învățător/profesor;

•directorii instituțiilor de învățământ: va fi asigurată o autonomie managerială, cu participarea la programe de instruire a managerilor instituțiilor de învățământ.

 

Componentele proiectului:

Proiectul „Reforma Învățământului în Moldova” este structurat pe 3 componente:

 

A. Consolidarea calității educației

Componenta A este divizată în trei sub-componente: A.1, A.2 și A.3.

Obiectivul componentei A.1 este de a contribui la consolidarea calității educației în învățământul general prin îmbunătățirea sistemelor în următoarele domenii:

a. Implementarea standardelor de asigurare a calităţii în şcoli

b. Stabilirea programelor de formare a cadrelor didactice și de conducere

c. Îmbunătăţirea sistemului de evaluare a elevilor

d. Îmbunătăţirea calităţii sistemului informaţional de management al datelor

 

Obiectivul componentei A.2 este de a contribui la consolidarea calității educației în învățământul general prin renovarea a 17 școli de circumscripție. Activitățile în cadrul componentei A.2 sunt  desfășurate de către Fondul de Investiții Sociale din Moldova.

Obiectivul componentei A.3 este de a contribui la consolidarea calității educației, prin susținerea următoarelor activități:

a) dotarea instituțiilor de învățământ selectate cu echipament TIC și de laborator;

b) elaborarea în profunzime a modulelor educaționale speciale și formarea cadrelor didactice de sprijin și psihopedagogilor care lucrează cu elevii cu dizabilități sau cerințe educaționale speciale și asigurarea cu materiale speciale de învățare și predare, precum și dotarea cu echipament specializat;

c) evaluarea programelor de formare pentru cadrele de conducere și cadrele didactice stabilite în cadrul Componentei A.1 a Proiectului, precum și actualizarea acestor programe, și  formarea și evaluarea celui de-al doilea grup de cadre de conducere și cadre didactice, în baza programului de formare actualizat;

d) acordarea suportului Agenției Naționale de Asigurare a Calității în Educație și Cercetare, precum și Agenției Naționale pentru Curriculum și Evaluare, în vederea consolidării capacităților respective ale acestora;

e) acordarea suportului la elaborarea și implementarea mecanismelor de abordare a dimensiunii de gen, educație inclusivă și implicarea cetățenilor în educație; 

f) elaborarea și includerea modulului învățământului profesional tehnic în SIME și instruirea utilizatorilor privind utilizarea SIME.

 

 

B. Îmbunătățirea eficienței sectorului educațional

Obiectivul acestei componente este de a acorda suport Guvernului Republicii Moldova în îmbunătăţirea eficienţei sectorului educației şi crearea unui sistem educaţional mai flexibil, care va fi mai bine dotat pentru a oferi o educaţie ce satisface cerințele unei economii moderne.

Prin intermediul acestei componente, MECC va asigura că: 

•80 la sută din toate instituţiile de învăţământ primar şi secundar general au bugetele lor aprobate în conformitate cu noua formulă de finanţare per elev; 

•980 de clase ale instituţiilor din învăţământul primar şi secundar general sunt reorganizate;

•raportul elev-cadru didactic pentru clasele I-XII a crescut de la 10,85:1 la 11,85:1; 

•instituirea unui sistem pentru monitorizarea şi reducerea abandonului şcolar (în funcție de gen). 

 

C. Consolidarea capacităților Ministerului Educației pentru monitorizarea reformei

Obiectivul acestei componente este de a finanţa asistența tehnică pentru MECC pentru a acorda suport la implementarea, monitorizarea și evaluarea proiectului.

 

Rezultatele scontate ale PRIM:

•17 școli de circumscripție care corespund cerințelor de infrastructură conform standardelor şcolare de asigurare a calităţii.

•50 la sută din cadrele didactice instruite demonstrează un nivel minim definit de competențe pentru obiectivele incluse în programul de formare;

•Fișa școlii cu date comparative pentru 5 ani (2014-2018) privind performanța școlii este diseminată în mod public;

•Raportul elev-cadru didactic pentru clasele I-XII s-a majorat de la 10,85:1 până la 11,85:1.

 

Mai multe informații despre PRIM puteți afla din Manualul Operațional al  Proiectului.