Ministerul Educației și Cercetării

Guvernul Republicii Moldova
A A A
Santos este prima finalistă a Campionatului Mondial al Cluburilor
13/12/2011 - 12:34
Viceministra educaţiei, Tatiana Potîng a disuctat astăzi cu experţi internaţionali în politici lingvistice despre integrarea socială şi lingvistică a elevilor alolingvi prin extinderea numărului de discipline şcolare studiate în limba română


Viceministrul educaţiei, Tatiana Potîng s-a întîlnit astăzi cu Ligita Grigule, expert internaţional, specializat în politici lingvistice, delegat de către Înaltul Comisar de la HAGA (OSCE) şi cu Pavlo Bealik, coordonator programe OSCE pentru RM, care se află în Moldova pentru o vizită de documentare, cu privire la iniţierea implementării proiectului educaţional „Integrarea socială şi lingvistică a elevilor alolingvi prin extinderea numărului de discipline şcolare studiate în limba română”. Ministerul Educaţiei a desemnat 10 licee pilot, care implementează deja proiectul educaţional respectiv.

Experţii au adresat mai multe întrebări despre oportunitatea proiectului, modalitatea de selectare a şcolilor, unde este implementat proiectul, baza legală, reacţiile din partea elevilor, profesorilor, dar şi părinţilor.

Viceministra educaţiei, Tatiana Potîng, a menţionat că proiectul pilot a fost implementat în şcolile alolingve, unde atît copiii, cît şi părinţii şi pedagogii au manifestat dorinţa de a învăţa şi, respectiv, preda mai multe obiecte în limba română. Fiecare din cele 10 şcoli a avut posibilitatea de a selecta clasele, dar şi disciplinele predate în limba română. Viceministrul educaţiei a mai afirmat că sondajele de opinie arată că minorităţile naţionale doresc să înveţe limba statului, iar proiectul respectiv este o oportunitate pentru aceasta.

Experţii au menţionat că proiecte similare au fost implementate în toată Europa, dar şi în mai multe foste ţări sovietice, precum Georgia sau Letonia. Modalitatea de pilotare a acestui proiect în Moldova este flexibilă şi foarte democratică, spre deosebire de experienţa negativă a altor ţări, unde nu au putut fi evitate tensiunile din societate. Cu toate acestea, chiar dacă la început au existat temeri şi reticenţe în acele ţări, proiectele au fost implementate cu succes. Iar rezultatele au fost salutate de copii, pedagogi şi părinţi.

Viceministrul educaţiei, Tatiana Potîng, a specificat că după implementare, rezultatele acestui proiect pilot vor constitui bazele unei Strategii naţionale de integrare socială şi lingvistică a elevilor alolingvi.

Experţii internaţionali vor participa vineri în cadrul discuţiilor publice cu privire la implementarea proiectului educaţional „Integrarea socială şi lingvistică a elevilor alolingvi prin extinderea numărului de discipline şcolare studiate în limba român㔂 şi cu referire la proiectul Planului naţional de acţiuni vizînd eficientizarea politicii de predare-învăţare-evaluare a limbii şi literaturii române în şcoala alolingvă din Republica Moldova. Tot vineri, vor fi făcute publice primele concluzii şi vor fi diseminate primele rezultate prealabile despre implementarea proiectului pilot.

petitii