Ministerul Educației și Cercetării

Guvernul Republicii Moldova
A A A
Conceptul noului curriculum național propus de Ministerul Educației și Cercetării, discutat în cadrul Săptămânii Educației
27/04/2024 - 16:59

Cadre didactice, autori de programe școlare, experți naționali și internaționali în domeniul educației, s-au întrunit în cea de-a treia zi a Săptămânii Educației în Moldova pentru a discuta noul concept de dezvoltare a curriculumului școlar propus de Ministerul Educației și Cercetării. Documentul va fi expus pentru dezbateri publice până în luna august 2024, iar noul concept ce se referă la dezvoltarea curriculară urmează a fi implementat începând cu anul 2027.

 

„Este important să avem o discuție de principiu, dacă credem sau nu că aceste schimbări merită a fi implementate și, ulterior, să vedem modul de implementare. Planul cadrul pe care l-am făcut poate să arate în diferite moduri. Sper să luați acest document ca un punct de pornire pentru o discuție largă. Sunt lucruri care pot fi îmbunătățite, care se potrivesc sau nu, dar eu îmi doresc sa avem această discuție în sistem și să vedem ce putem face diferit pentru a crește calitatea educației”, a menționat ministrul Dan Perciun.

 

„Curriculumul școlar semnifică fundamentul tuturor proceselor inovatoare care trebuie să se întâmple în sistemul educațional. Deoarece orice schimbare care se întâmplă în învățământul general produce modificări și în învățământul superior dacă vorbim despre pregătirea cadrelor didactice, dar și în învățământul antepreșcolar pentru că vorbim despre pregătirea și dezvoltarea armonioasă a copilului”, a afirmat secretarul de stat al MEC Valentina Olaru.

 

Analistul Departamentului pentru Educație al Organizației pentru Dezvoltare și Cooperare Economică (OECD), Marco Kools, a prezentat Cadrul curricular 2030 al OECD, care oferă o viziune a viitorului sistemelor de educație și formare. Expertul a menționat că acesta a fost lansat pentru a răspunde necesității dezvoltării abilităților educaționale de viitor corespunzătoare cerințelor și intereselor elevilor și a studenților pentru a se adapta la piața muncii.

 

În cadrul evenimentului a fost prezentată și experiența României privind reforma curriculară. De asemenea, participanții au ocazia de a discuta diverse aspecte ce țin de conceptul de dezvoltare curriculară pentru sistemul educațional din Republica Moldova, viziunea generală a căruia este de a transforma școala tradițională în școala viitorului pentru a asigura calitatea educației.

 

Un alt subiect abordat de către experți vizează integrarea rezultatelor PISA și a evaluărilor naționale în procesul de dezvoltare curriculară, urmând a fi prezentată experiența utilizării rezultatelor PISA în Țara Galilor.

 

Conceptul noului curriculum național se bazează pe rezultatele celor mai actuale studii OECD și PISA, precum și analize cuprinzătoare în domeniul calității învățământului general din țară și de peste hotare. Planuri-cadru noi, mai flexibile, mai centrate pe preferințele elevului,  curricula disciplinare din perspectiva școlii viitorului, manuale digitale, portal cu resurse educaționale, softuri educaționale, proiecte didactice/ educaționale integratoare, practici și experiențe pedagogice inovative implementate la clasă, sunt rezultate așteptate în urma implementării noului concept de dezvoltare curriculară.

 

petitii