Ministerul Educației și Cercetării

Guvernul Republicii Moldova
A A A
Ministerul Educaţiei a evaluat activitatea instituţiilor educaţionale din raionul Ocniţa
04/04/2012 - 15:34

Ministerul Educaţiei a efectuat în zilele de 2 şi 3 aprilie curent, evaluarea activităţii Direcţiei Raionale Învăţămînt, Tineret şi Sport din raionul Ocniţa şi a instituţiilor de învăţămînt şcolare şi preşcolare. 

Evaluarea s-a desfăşurat conform Planului de activitate al Ministerului Educaţiei pentru anul 2012. Controlul frontal a avut drept obiective: 
• Identificarea nivelului de implementare a politicii de stat în domeniul învăţămîntului (respectarea cadrului legislativ şi normativ); 
• Evaluarea calităţii managementului educaţional; 
• Monitorizarea implementării curricula modernizate; 
• Gradul de asigurare/dotare a bazei didactice şi tehnico-materiale; 
• Analiza procesului de evaluare a rezultatelor şcolare în învăţămîntul preuniversitar (la nivel de direcţie şi instituţie de învăţămînt);
• Identificarea dominantelor pozitive şi diseminarea bunelor practici la nivel de sistem; 
• Acordarea asistenţei metodice şi metodologice. 

Pe parcursul celor două zile, membrii comisiei de evaluare au efectuat vizite de control în 20 de instituţii şcolare (din 29 instituţii) şi în 5 instituţii preşcolare (din 15 instituţii), au asistat la activităţi educaţionale (79 ore), au fost aplicate două probe de evaluare. De asemenea, au avut loc discuţii cu elevii, profesorii, managerii şcolari, reprezentanţii APL, candidaţii la examenele de absolvire. Totodată, membrii comisiei au analizat şi corectitudinea verificării lucrărilor de examene pentru absolvenţii de gimnaziu, sesiunea 2011. 

Pentru îmbunătăţirea calităţii educaţiei, membrii comisiei au recomandat managerilor instituţiilor de învăţămînt şi specialiştilor Direcţiei de învăţămînt să motiveze şi să încurajeze dezvoltarea profesională a cadrelor didactice. 

De asemenea, s-a propus elaborarea un program raional de pregătire a copiilor dotaţi pe discipline şcolare; implementarea proiectului-pilot al Ministerului Educației–“Integrarea sociolingvistică a elevilor alolingvi” în instituţiile alolingve etc.

Totodată, s-a cerut respectarea necondiţionată a legislaţiei şi aplicarea recomandărilor, sugestiilor metodologice (scrisorilor metodice) ale Ministerului Educaţiei, inclusiv organizarea eficientă a procesului educațional conform componenţei etnice din raion (ucraineni, rromi).

În implementarea Planului-cadru pentru învăţămîntul primar, gimnazial şi liceal, comisia a identificat, în unele instituţii din raion, carenţe grave privind disciplina şcolară matematica, denumită algebra şi geometria (fiind predate de către profesori diferiți), precum şi înscrierea în registre/orar a disciplinelor inexistente „limba moldovenească” şi “cîntul”. 

Dat fiind faptul că în raionul Ocniţa, conform mediei calculate, nivelul de utilizare a spaţiului educaţional disponibil este de - 40,82%, numărul de elevi în clasă constituie 15,4, iar numărul elevilor ce revin la un pedagog este de 8,1, Ministerul Educaţiei a recomandat direcţiei raionale să asigure completarea claselor, în strictă conformitate cu prevederile art. 13 din Legea învăţămîntului şi să elaboreze un program raional privind reforma structurală a reţelei de instituţii, conform HG 484 din 15.07.2011 “Cu privire la Planul Naţional de acţiuni privind implementarea reformei structurale în educaţie”.

În rezultatul evaluării, comisia a apreciat drept satisfăcătoare activitatea instituţiilor de învăţămînt preuniversitar şi a Direcţiei Raionale de Învăţămînt, Tineret şi Sport Ocniţa, precum şi implementarea politicii curriculare la nivel de direcţie şi instituţii de învăţămînt. În acelaşi timp, insuficient a fost apreciată consolidarea bazei didactice şi tehnico-materiale a instituţiilor de învățămînt şcolare şi preşcolare din raion.

petitii