Ministerul Educației și Cercetării

Guvernul Republicii Moldova
A A A
Rezultatele evaluărilor în cinci instituţii de tip rezidenţial
30/03/2012 - 15:36

Rezultatele evaluărilor efectuate de către Ministerul Educaţiei în cinci instituţii de tip rezidenţial din republică au fost discutate, vineri, 30 martie curent, la şedinţa cu managerii celor 50 de internate din subordinea Ministerului Educaţiei.

Valentin Crudu, director al Direcţiei generale învăţămînt preşcolar, primar şi secundar general, a menţionat despre problemele identificate în urma controalelor inopinate în instituţii de tip rezidenţial, care au demonstrat că unii directori nu ştiu ce se întîmplă cu adevărat în instituţiile pe care le conduc,iar Ministerul Educaţiei află despre aceste probleme şi încălcări, de la reprezentanţii societăţii civile sau din reportajele difuzate de mass-media.

În cele cinci instituţii: Şcoala-internat auxiliară Crihana Veche, rnul Cahul; Şcoala-interna auxiliară Răzălăi, rnul Sîngerei; Şcoala-internat auxiliară Grinăuţi-Moldova, rnul Ocniţa; Şcoala-internat sanatorială Cineşeuţi, rnul Rezina şi în Şcoala pentru copii orfani şi rămaşi fără îngrijirea părinţilor, or. Orhei au fost înregistrate mai multe nereguli şi încălcări ale prevederilor actelor normative existente în domeniu. 

Potrivit sursei citate, printre problemele identificate au fost: 
-management instituţional deficitar;
-incoerenţe în procesul admiterii şi plasării copiilor în instituţia rezidenţial;
-neglijenţă în asigurarea securităţii personale a copiilor (violenţă verbală, fizică, sexuală);
-neglijenţă în îngrijirea şi supravegherea copiilor (cazuri de evadare a copiilor din internate);
-neglijenţă în monitorizarea stării sănătăţii copiilor (caz de TBC);
-acces limitat la serviciile medicale specializate existente la nivel de instituţie, comunitate, condiţii inadecvate de găzduire/locuire a copiilor, inacţiuni în cazul identificării situaţiilor de violenţă fizică, psihologică, sexuală, neglijare sau exploatare prin muncă, aplicate faţă de copiii aflaţi în plasament; 
-formarea insuficientă a resurselor umane din aceste instituţii etc.

Valentin Crudu, a mai declarat că în urma verificărilor şi în funcţie de gravitatea încălcărilor, Ministerul Educaţiei a aplicat sancţiuni disciplinare, inclusiv două sancţiuni sub formă de mustrare aspră şi într-un caz concediere a directorului. 

Prezentă la şedinţă, Tatiana Potîng, viceministru al educaţiei, a subliniat că instituţiile de tip rezidenţial sînt în vizorul permanent al Ministerului Educaţiei şi tot mai mult monitorizate de societatea civilă şi mass-media. Viceministrul a solicitat managerilor acestor instituţii să garanteze bunăstarea copiilor, să le asigure creşterea într-un mediu apropiat de cel familial, care ar asigura o dezvoltare armonioasă din punct de vedere emoţional, intelectual şi fizic. Tatiana Potîng a insistat ca directorii de instituţii rezidenţiale să informeze imediat Ministerul Educaţiei despre situaţiile excepţionale create pentru a interveni prompt şi a soluţiona problema. 

În cadrul şedinţei, Ministerul Educaţiei a venit cu o serie de recomandări către directorii acestor instituţii. Aceştia urmează să actualizeze planurile manageriale ale instituţiei, fişele de post ale angajaţilor. În procesul educaţional se va urmări axarea activităţii didactice pe formarea la elevi a deprinderilor de viaţă, a competenţelor necesare inserţiei sociale, diversificarea activităţilor extracurriculare pentru a crea un climat care încurajează participarea copilului la activităţi şcolare, extraşcolare, comunitare. De asemenea, urmează a fi dezvoltate acţiuni eficiente de consiliere şi orientare profesională, care să implice elevi, părinţi, ONG, agenţi economici, comunitatea. 

Potrivit prevederilor actelor normative, plasarea copilului în instituţie se efectuează în baza deciziei autorităţii tutelare (cu avizul pozitiv al Comisiei pentru protecţia copilului aflat în dificultate); plasarea copilului în instituţie are un caracter temporar; perioada de şedere în instituţie este nu mai mult de 12 luni calendaristice. Decizia de prelungire a acestui termen trebuie să fie luată de autoritatea tutelară de la locul de trai al copilului. 

În cele 50 de instituţii de tip rezidenţial, din subordinea Ministerului educaţiei sunt plasaţi 4884 de copii. 

petitii