Ministerul Educației și Cercetării

Guvernul Republicii Moldova
A A A

Apel de propuneri: deschiderea centrelor de resurse în instituțiile de educație timpurie!

Ministerul Educației și Cercetării, în parteneriat cu UNICEF, lansează un apel de propuneri pentru instituțiile de educație timpurie din țară interesate să deschidă un centru de joc și învățare/centru de resurse în cadrul grădinițelor. Aceste centre vor promova învățarea prin joc, dezvoltarea socio-emoțională a copiilor, incluziunea socială, devenind funcționale începând din septembrie 2024.

 

Jocul și învățarea sunt esențiale pentru dezvoltarea fiecărui copil în toate aspectele - fizic, lingvistic, social și emoțional, construind baze solide pentru viitorul acestuia. Centrele de joc și învățare/de resurse le va permite copiilor să petreacă câteva ore în fiecare zi pentru a-și face noi prieteni, a se juca, a învăța și a-și dezvolta noi abilități, cum ar fi alfabetizarea și noțiunile de calcul, creativitatea, socializarea, curiozitatea și explorarea mediului înconjurător. Activitățile date vor contribui totodată și la incluziunea socială a copiilor, care au cel mai mare nevoie de sprijin. 

 

Noile centre de resurse educaționale sunt destinate să îmbunătățească experiența de învățare a copiilor prin metode interactive și non-formale. Aceste centre vor fi dotate cu mobilier modern și materiale didactice diverse pentru a crea un mediu atractiv și stimulant pentru cei mici. 

 

Dotările unui Centru de Resurse:

 

  • Mobilier și materiale didactice corespunzătoare pentru activități educaționale;
  • Cărți și locuri de lectură special amenajate pentru stimularea cognitivă;
  • Seturi LEGO și DUPLO pentru dezvoltarea abilităților motorii și creative;
  • Kituri educaționale pentru profesori și părinți;
  • Circa 70 de titluri de cărți care fac parte din programul de educație socio-emoțională, peste 10 titluri de cărți pentru stimularea cititului, ș.a.

 

Criterii de selecție:

 

  • Grădiniță de dimensiuni medii (8-12 grupe);
  • Spațiu de aproximativ 50-60 m2, reparat și pregătit să găzduiască 15-20 copii și să aibă posibilitatea de a asigura participarea copiilor vulnerabili din comunitate în activități educaționale non-formale (în mod ideal să aibă acces și din exterior pentru asigurarea fluxului copiilor neîncadrați în instituții de educație timpurie sau să asigure altă modalitate de acces a copiilor din comunitate la activitățile non-formale în partea a doua a zilei);
  • Disponibilitatea de a primi și alți copii din comunitate, înafară de cei înscriși în instituție.

 

Responsabilitățile instituțiilor de educație timpurie

 

  • Să dispună de spațiul disponibil și reparat (menționat mai sus) în care copiii din grădiniță vor trece programul de învățare socio-emoțional; învățarea prin joc și stimularea cititului în prima parte a zilei;
  • Să permită copiilor din comunitate, inclusiv celor vulnerabili, accesul la activități educaționale non-formale  în partea a doua a zilei;
  • Să identifice/asigure accesul unui psihopedagog/educator în instituție, care va asigura activitățile non-formale în partea a doua a zilei și lucrul cu copiii din instituție la necesitate;
  • Să fie deschiși pentru comunicare și colaborare pentru a monitoriza impactul Programului de învățare socio-emoțională; a învățării prin joc precum și altor programe inovatoare; 
  • Să promoveze împreună cu MEC și UNICEF agenda incluziunii pentru a asigura incluziunea copiilor vulnerabili din comunitate în grădinițe;
  • Să fie deschiși pentru implementarea programelor parentale în scopul dezvoltării parteneriatelor cu părinții/îngrijitorii din comunitate pentru a contribui la  dezvoltarea optimă a copiilor. 

 

Funcționalitatea centrelor de resurse:

 

Funcționalitatea centrelor de resurse va fi asigurată de UNICEF și MEC în a doua parte a zilei, pentru a beneficia de aceste servicii cât mai mulți copii din comunitate. Funcționarea centrului de resurse/centrului de învățare și joc în primul an va fi asigurată de UNICEF/MEC: CUM? CÂT TIMP? CUM VA FUNCȚIONA?

 

Beneficii:

 

Condiții prielnice: Sala centrului de resurse va fi dotată cu mobilier și materiale didactice corespunzătoare, creând un mediu atractiv și stimulant pentru copii.

 

Dezvoltare socială și emoțională: Programul de dezvoltare a abilităților sociale și emoționale va include 3 seturi de 22-24 cărți, kituri educaționale pentru profesori și pentru părinți, de asemenea instruiri dedicate pentru cadrele didactice.

 

Învățare prin joc: Seturile LEGO și DUPLO vor transforma învățarea într-o experiență interactivă și distractivă, ajutând la dezvoltarea abilităților motorii și creative ale copiilor.

 

Locuri de lectură special amenajate: Cărțile elaborate în cadrul Asociației Internaționale Pas cu Pas (ISSA) vor îmbogăți rafturile de lectură, promovând cititul și stimulând dezvoltarea cognitivă a copiilor într-un mod captivant.

 

Mod de aplicare:

 

Pentru a aplica, vă rugăm să completați formularul disponibil aici.

 

 

Termenul limită pentru aplicare:

 

Termenul limită de aplicare este 24 august 2024. Deciziile referitor la grădinițele învingătoare vor fi anunțate până la 10 septembrie curent. Proiectele selectate urmează a fi implementate până la finele anului școlar 2025.

 

Background: 

 

De la începutul războiului din Ucraina în februarie 2022, UNICEF, în colaborare cu Guvernul Republicii Moldova, alți parteneri non-guvernamentali și cu suportul financiar al Fundației LEGO, a înființat 36 centre de joacă și învățare în cadrul grădinițelor și centrelor comunitare din toate regiunile țării. Ministerul Educației și Cercetării și UNICEF și-a propus să extindă numărul de centre de joacă și învățare din țară și să promoveze incluziunea copiilor în instituțiile de educație timpurie, precum și să crească abilitățile socio-emoționale ale copiilor din Moldova.